@ ... takže má jít o celkově slibnou metodu toho, jak posunout tuto technologii blíže k uvedení do praxe. Jak ale dobře víme, je celkem možné, že o ní už nikdy neuslyšíme.
Líbí se mi, jak se autor poučil. Vždycky je tu o tom v diskuzi několik příspěvků, tak to začal psát sám rovnou do článku. :-)
Odpovědět1 0
Tak já samozřejmě sám dobře vím, že se nových slibných bateriových technologií objevuje několik do roka a žádná reálná revoluce zatím nedorazila. Ale jinak máte pravdu, i na základě diskusí to radši dávám do článku.
Odpovědět2 0
Dovolil bych si poznámku: Hlavním problémem li ion baterek není lithium. U lithia známe naleziště čítající dohromady přes 50 milionů tun, z čehož kolik milionů tun stačí víceméně nabírat lopatou, případně maximálně rozpustit, aby se z toho odfiltroval písek. Problémem je kobalt. Toho je potřeba 1/6 co lithia, a dle našich nejlepších poznatků žádná ložiska ani neexistují. Je pouze jako příměs v rudách jiných kovů, a to v hodně malém množství (1, maximákně něco kolem 2%), přičemž jeho získání a vyčištění je energeticky náročné a používají se u toho velmi zdravé kyseliny. (To podotýkám kvůli zeleným, kteří se rádi zaklínají ekologičností elektromobilů) Všechny známé zdroje jsou v hodně nedostupných místech (opět oborvská ekologická zátěž to odtamtud dostat) Celková těžba dosahuje momentálně zlomku spotřeby, jede se ze zásob nahromaděných našimi předky, možnosti rozšíření těžby víceméně neexistují. (natož rychle) A jako třešničku na dortu dodám, že kobalt má mnohé využití, nejen baterie. Bez modrého porcelánu bychom se asi klidně obešli, ale bez speciálních (nástrojových) ocelí "asi" ne. Ostatna dalším využitím jsou slinuté karbidy. Snad aždý vrták do zdi má řeznou destičku z karbidu wolframu, slinutého právě kobaltem.
Odpovědět3 0
PS: nemluvě o tom, že obrovská část těžby kobaltu probíhá v kongu. Jednak je opravdu fajn, že je svět závislý na zemi, kde probíhá současně několiik povstání a pokud by si jakýkoliv místní diktátůrek uvědomil, že má obsadit doly a může si diktovat podmínky.. Další maličkostí je otrokářství. Běžně tam těží otroci. A to klasicky, starověce. Těží dokud nezemřou vyčerpáním, nebo při nehodě. Zkrátka a dobře, pokud vám nějaký "zelený" začne vykládat o ekologičnosti elektromobilu, doporučuji preventivně pár facek. Není to ani úsporné ani ekologické, ba právě naopak. Elektromobil nejezdí na elektřinu, elektromobil jezdí na krev nevinnýczh obětí. A navíc ta "zelená a udržitelná" technologie nepůjde udržet ani deset let. A ví se to. Pak nejenže nebudou baterie do elektromobilů, ale ani notebooků, tabletů, mobilů atd.
Odpovědět1 0
Za posledních 10 let jsme slyšeli aspoň o 10 převratných nových bateriích ... a Li-ion, případně Li-pol baterie tu máme stále a nic nového se na trhu neobjevuje ...
Odpovědět1 0
Ja zase stale cakam na zariadenia ktore vydrzia na jedno nabitie ktore nam slubovaly uz v 90tych rokoch. A tie prevratne baterie stale kde nic tu nic :P
Odpovědět0 0
Když je budeš používat stejně jako v těch 90. letech, tak vydrží opravdu hodně dlouho. Když budeš smartphone používat podobně jako hloupý telefon před 20 lety (tedy žádné složité grafické hry, internet, mapy,...), tak ti vydrží přes týden v pohodě. Baterie se v telefonech velmi výrazně zlepšily, jsou násobně větší než před lety, přitom nejsou o moc větší (objemově), jenže také ty telefony používáme úplně jinak a zátěž na ně je mnohem větší než kdysi.
Odpovědět1 0